NRC kapt met middageditie

Een brief over een aanpassing in het digitale abonnement op NRC Handelsblad: ‘Vanaf 25 april 2022 kunt u uw digitale krant eerder lezen en staat er de naam NRC boven, zonder de ondertitel Handelsblad.’

Het aantal abonnees van NRC stijgt naar eigen zeggen maar door. Met name door een sterke groei in digitale abonnementen (alsof daar geen afkalving tegenover staat, denk je dan). Er zijn steeds meer abonnees die kiezen voor de digitale krant, al of niet in combinatie met de papieren krant op zaterdag.

Dit heeft tot gevolg dat de papieren oplage van de doordeweekse middageditie al jaren daalt. Afgaande op dit bericht heeft NRC Handelsblad ’s morgens en ’s middags bij elkaar opgeteld nog maar 120.000 papieren kranten door de week: 70.000 in de ochtend en slechts 50.000 in de middag. Over het hele land, wel te verstaan.

Doordat de kosten steeds hoger werden ziet de ooit alleen maar avondkrant zich genoodzaakt de bezorging van de doordeweekse middageditie per 25 april te stoppen. Volgens hoofdredacteur René Moerland is het goede nieuws dat er voor digitale abonnees feitelijk niets verandert: ‘U leest dezelfde krant, voor hetzelfde geld, maar dan eerder’. De digitale NRC is beschikbaar vanaf 4.00 uur ’s ochtends.

De merknaam NRC Handelsblad ontstond in 1970 ontstaan na een fusie tussen het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant. De ochtendkrant heet nu alleen nog NRC.

Zo wordt weer een stukje toegevoegd aan de rode draad uit Testament van de Pers. Nog een paar jaar en papieren kranten zijn curiositeiten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Archieven