Arme krantenbezorgers

Mediagroep DPG Media heeft vorig jaar haar winst en omzet flink zien toenemen. Nu de kranten nog op tijd in de brievenbus.

De Belgische mediagroep heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van 1,898 miljard euro (+7%). De netto courante winst bedroeg 228 miljoen (+28%). DPG Media haalt meer dan de helft van haar omzet in Nederland: 1,14 miljard euro. In België is dat 764 miljoen en in Denemarken 110 miljoen euro.

Ons beperkend tot de nieuwsmedia: de 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media bereiken nu dagelijks ruim 14 miljoen mensen. Het totaal aantal abonnees groeide naar 1,8 miljoen (+5%). Deze groei bestaat natuurlijk vrijwel uitsluitend uit groei van digitale abonnees naar ruim 800.000 (+15%).

Papieren kranten
Dan toch even over het lot van papieren kranten en abonnees. DPG Media kreeg van 345.000 abonnees van bedrukt papier dat als krant in de bus hoort te komen, bijna 1,2 miljoen klachten in 1 jaar. Dat betekent dat het bij eenderde van het lezersbestand afgelopen jaar meer keren fout is gegaan.

Hoofdredacteuren schrijven hun vingers blauw als ze zich zaterdags nog even huiselijk tot hun lezers richten over dingen die achter de schermen gebeuren bij het maken van een krant. Voor de meeste abonnees zijn hún bezorgperikelen allang geen nieuws meer. Lees de treurige hoeveelheid reacties op dit uitlegverhaal over Waarom je je krant niet (op tijd) in de bus krijgt. Samengevat: het regent klachten. Continu. Hoezeer de afdelingen distributie ook hun best doen om meer bezorgers op tijd uit hun bed te krijgen.

De vraag is deze: zou het de CEO’s en de aandeelhouders van DPG Media lukken om een heel klein stukje van die honderden miljoenen winst vrij te maken om ervoor te zorgen dat het versgedrukte nieuws ook daadwerkelijk op de eindbestemming aankomt? En wel voordat de krant oud papier is?

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Archieven